Boek: De blauwe ader van de Bollenstreek
LISSE - Het eerste exemplaar van het boek "Blauwe ader van de Bollenstreek - 350 jaar “Haerlemmer Treck-vaert' - 'Leydsche Treck-vaert' 1657-2007" is vrijdag 11- mei aangeboden aan Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland J. Franssen. Dit gebeurde tijdens een officiële bijeenkomst in Museum de Zwarte Tulp. Hij opende daar tevens de gelijknamige expositie, die tot en met 30 september van dit jaar op deze locatie te zien is.
.
In 2007 is het 350 jaar geleden dat de trekvaart tussen Haarlem en Leiden in het tijdsbestek van ruim een half jaar werd gegraven. Ter gelegenheid daarvan is het jubileumboek verschenen. De trekvaart werd onmiddellijk een uiterst belangrijke ader in het trekvaartennetwerk, dat rond die tijd in Holland ontstond. Voordat de trein zijn intrede deed, was de trekschuit het massavervoermiddel bij uitstek. Gedurende de twee eeuwen die volgden, vertrokken vanuit Haarlem en Leiden negen trekschuiten per dag. In het topjaar 1677 werden in totaal 148.000 passagiers tussen beide steden vervoerd. Toch ligt het belang van de trekvaart niet alleen in het personenvervoer. In de loop van de tijd werd zij een uiterst belangrijke levensader in de Bollenstreek. Buitenhuizen werden er langs gebouwd, bedrijven gevestigd en goederen vervoerd.
.
Kwaliteiten
De trekvaart is nog altijd belangrijk voor de waterhuishouding, maar het geheel ligt er temidden van een veranderend landschap wat verloren bij. Betrokkenen hopen dat de viering ertoe bijdraagt, dat de kwaliteiten van de trekvaart in de toekomst beter benut worden. Het jubileumboek is tot stand gekomen op initiatief van het Provinciaal Historisch Centrum Zuid-Holland van het Erfgoedhuis Zuid-Holland en het CultuurHistorisch Genootschap Duin- en Bollenstreek. Zeven auteurs belichten diverse aspecten van de trekvaart. Gerard van Kesteren schetst deze als onderdeel van het trekvaartennetwerk, dat vanaf de zeventiende eeuw als een eerste openbaarvervoersysteem in Nederland tot stand kwam. Jan Beenakker geeft een beeld van de aanleg, het gebruik en het beheer. Carly Misset beschrijft een 'literaire trekvaarttocht' en Marca Bultink gaat in op 'wonen en werken langs de trekvaart'. Miep Smitsloo-De Graaff geeft een schets van het Leidse 'Tolhuysch' te Oegstgeest en Iman Zorge vestigt de aandacht op 'natuur, milieu en ecologie'. Reisauteur Karin Evers neemt de lezer mee in een boottochtje door de vaart anno nu. Tenslotte wordt ingegaan op een 'hopelijk mooie toekomst'.
.
Het boek is geschreven onder redactie van Roel Pots, Johan Knoester, Arjen Amsen, Misset en Bultink, die ook de eindredactie voor haar rekening nam. De beeldredactie werd verzorgd door Wim Bosch, Liesbeth Brouwer, Webmaster, Marga Bultink en Johan Knoester. Het boek is uitgegeven door uitgeverij Primavera Pers in Leiden. Het telt 160 pagina's en bevat circa tweehonderd illustraties in kleur.
.
De uitgave is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Nederlandse Waterschapsbank, Boekenfonds Elisabeth Grent/F.J.A.M. van der Helm, het Hoogheemraadschap van Rijnland en verschillende gemeenten: Bloemendaal, Haarlem, Hillegom, Heemstede, Leiden, Lisse, Noordwijkerhout, Oegstgeest en Teylingen.
.
Uit de Witte weekblad van 16 mei 2007
|